Divulgatiu
Va passar aquí. Catalunya | L'accident del príncep MdIvani
2025 | 26min

INFORMACIÓ

Al programa d’història ‘Va passar aquí. Catalunya’ ens fixem en la història d'amor entre dos personatges de l'alta societat que freqüentaven la Costa Brava abans de la guerra, que va acabar en tragèdia i va causar un fort trasbals en un poblet de l'Empordà. Després de l'accident, el Phantom II Drophead Coupe del príncep va tornar a la Rolls Royce per ser reparat i venut de nou a un altre propietari.

Girem la vista cap a Ferdinand de Lesseps, que va protegir Barcelona durant el bombardeig d’Espartero del 1842, anys abans de convertir-se en l’impulsor dels canals de Suez i Panamà. Des del Castell de Montjuïc es van llançar un miler de projectils, es van destruir més de 400 edificis i va haver-hi una vintena de morts.

Descobrim com l'existència de la Font Salada va permetre la construcció, a finals del segle XIX, del Salí de Cambrils, al Serrat d'Odèn, la mina de sal més alta de tot Catalunya. Es diu que la construcció va costar set mil duros de l'època. Fins a mitjan segle XX, el salí va proveir els pobles veïns de les comarques del Solsonès i l'Alt Urgell.

Coneixem el Pont de Carles III. Tot i que avui ja no en queda res, aquest pont de Molins de Rei va ser una infraestructura clau per al desenvolupament econòmic i social del Baix Llobregat. El pont també va afavorir la construcció del Canal de la Infanta per regar la part esquerra del Llobregat i l’arribada del tren de Barcelona a Molins de Rei.

A més, viatgem a les primeres curses automobilístiques del país, que es van fer en circuits com el de Llevant, traçat sobre les carreteres que formaven el triangle entre Mataró, Vilassar de Mar i Argentona. El 29 de maig el pilot francès Jules Goux va guanyar la III Copa Catalunya al volant del seu Lion-Peugeot, per davant dels Hispano-Suiza de l’equip local.